Statenvragen over de versobering van het Sloewegproject (N62) om binnen het budget te blijven van 58 miljoen

Betreft: De schriftelijke vragen conform artikel 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid Roland de Wit, Partij voor de Vrijheid (PVV), over de versobering van het Sloewegproject (N62) om binnen het budget te blijven van 58 miljoen.

Aan het College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG

Veere, 8 april 2015

Geacht College,

Toelichting
In de PZC van 31 maart jl. en op Omroep Zeeland van 1 april jl. zijn er berichtgevingen over het Sloewegproject.

Gedeputeerde Staten hebben op 31 maart jl. in een brief aan Provinciale Staten geschreven dat het Sloewegproject zonder harde ingrepen gierend uit de hand dreigt te lopen. Er dreigt een omvangrijke overschrijding van het budget, met name als het project een jaar langer gaat duren. In de wandelgangen wordt over een bedrag gesproken van mogelijk 15 miljoen euro wat het meer kan gaan kosten als er niet op de rem wordt getrapt.
De oorzaak kan niet direct worden aangegeven door de geïnterviewde gedeputeerde Van Beveren omdat hij het gewoon niet weet en dit extra onderzoek vraagt. Volgens een interne bron zouden er fouten zijn gemaakt in het ontwerp van de viaducten, zou er geen rekening zijn gehouden met btw-afdracht en zouden er veel meer bomen zijn gekapt dan was voorzien.
Verder werd genoemd dat het Sloewegproject tijdelijk grotendeels is stilgelegd om te bekijken hoe het nu verder moet. Om de kosten in de hand te kunnen houden moeten er een aantal rigoureuze maatregelen worden getroffen. Er wordt gedacht aan het schrappen van de bouw van twee nieuwe viaducten en in plaats daarvan bestaande viaducten bij de Drieweg te gebruiken. Het viaduct bij de kruising Sloeweg/Bernhardweg/Westerscheldetunnelweg zou ook geschrapt kunnen worden.
Men moet dan denken aan simpelere, gelijkvloerse kruising. Daarnaast wordt de aansluiting Molendijk versoberd. Deze alternatieven moeten voor de zomer zijn uitgewerkt.

Het moet gezegd worden dat dit alles niet erg professioneel overkomt.

De fractie van de PVV Zeeland heeft de volgende vragen:

1. In de Najaarsnota van 2014 heeft uw college een vertraging in de uitvoering van het project gemeld van 7 weken. Met de aannemer zou worden gezocht naar optimalisaties met financieel voordeel omdat de post onvoorzien op dat moment nauwelijks meer ruimte bood en het projectbudget van € 58 miljoen onder druk stond. De Najaarsnota is op 25 september 2014 aan PS gestuurd. In uw schrijven van 31 maart jl. geeft u aan dat het project om genoemde redenen door u tijdelijk is stilgelegd. Waarom heeft uw college ruim 6 maanden gewacht met het
informeren van PS over de ontstane situatie?
2. Wist uw college voor 31 maart jl., of had uw college de ontstane problemen eerder kunnen weten? Zo nee, waarom niet?
3. Heeft uw college de berichtgeving omtrent deze problemen bewust over de verkiezingen van 18 maart jl. heen getild? Zo ja, waarom?
4. Uw college spreekt nu over de benutting van bestaande viaducten, in plaats van de aanleg van twee nieuwe viaducten. Waarom was er het plan om deze nieuwe viaducten te bouwen, als nu blijkt dat bestaande viaducten ook voldoen aan de gestelde eisen?
5. Bent u het met de PVV-fractie eens dat, gelet op het onder vraag 4 gestelde, er feitelijk sprake is van het onnodig uitgeven van belastinggeld? Zo nee, waarom niet?
6. Heeft uw college de mogelijkheid van BTW-vrijstelling/verrekening bij de voorbereiding van het project onderzocht? Zo nee, waarom niet?
7. Als de overschrijdingen, deels vertragingskosten betreffen waarom zijn deze kosten (post: winst & verlies) dan niet voor rekening van de aannemer?

Ik verzoek u vriendelijk om deze vragen schriftelijk te beantwoorden voor de PSvergadering van 24 april a.s.

Hoogachtend,
Statenfractie Partij voor de Vrijheid in Zeeland
Namens deze,

Roland L.J.M. de Wit
Lid Provinciale Staten van Zeeland