Weigering Vlaanderen om loodsgelden te betalen

Hierbij schriftelijke vragen conform artikel 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid Ruud Haaze, Partij voor de Vrijheid (PVV), over het weigeren van Vlaanderen om loodsgelden te betalen.

Aan het College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG

Arnemuiden, 26 januari 2012

Geacht College,

Toelichting:

Het Nederlandse loodswezen gaat voor meer dan 9 miljoen euro het schip in omdat Vlaanderen weigert loodsgelden (regio Scheldemond) te betalen. Het uitblijven van deze betaling zou te maken hebben met de ruzie over de Hedwigepolder (Telegraaf, 25 januari 2012).

Mocht uw college van mening zijn dat het Loodswezen in het algemeen en deze achterstand in betaling in het bijzonder alleen een zaak voor het ministerie van I&M is, dan geef ik u het volgende in overweging. Indien Vlaanderen blijft weigeren de loodsgelden te voldoen betekent dit dus een tekort in de boeken van het Nederlandse loodswezen. Dit zal onvermijdelijk leiden tot verhoging van de Nederlandse loodstarieven. Dit betekent feitelijk dat schepen die de havens van Vlissingen of Terneuzen aandoen dus meer moeten betalen aan loodsgelden. Dit enkel en alleen omdat Vlaanderen weigert een nog openstaande rekening van 9 miljoen euro over de jaren 2009 en 2010 te voldoen. De kosten van 2011 komen daar nog bij.
De concurrentiepositie van onze Zeeuwse havens komt dan onder druk. In nog duidelijker Nederlands, de concurrentiepositie van de Zeeuwse havens verslechterd indien de loodstarieven omhoog gaan. En dat maakt het dus een zaak voor uw college.

Op 19 maart 2012 staat ondertekening van een akkoord voor een nieuwe zeesluis bij Terneuzen gepland, door de Nederlandse minister van I&M en haar Vlaamse collega. Op dit moment zijn de onderhandelingen daartoe nog in volle gang. Los van de financiering van deze zeesluis liggen er nog enkele "vuiltjes" die voor 19 maart a.s., voor ondertekening moeten zijn opgelost.
Wat de PVV betreft moet deze achterstand in betaling op die lijst van "vuiltjes" komen. En dat moet dus vóór de ondertekening worden opgelost. Eerst betalen, en dan verder praten over de nieuwe zeesluis.

Wat de PVV betreft, een kwestie van doortastend handelen van uw college. In dat kader de volgende vragen.

Vragen:

1. Is uw college op de hoogte van de achterstand in betaling van loodsgelden door Vlaanderen? Zo nee, dan wordt u verzocht zich op de hoogte te laten stellen.
2. Is uw college van mening dat deze situatie is ontstaan vanwege onvrede van Vlaanderen met betrekking tot de gang van zaken rond de Hedwigepolder?
3. Is uw college net als de PVV van mening dat de achterstand in betaling van loodsgelden door Vlaanderen in bovengenoemde onderhandelingen voor de nieuwe zeesluis bij Terneuzen moet worden meegenomen, en dat er geen akkoord kan worden ondertekend over een nieuwe zeesluis indien Vlaanderen niet zorg draagt voor betaling van de achterstallige loodsgelden? Zo nee, kunt u dan uitleggen waarom u van mening bent dat de Zeeuwse economische belangen in deze niet worden bedreigt, doordat het niet betalen van loodsgelden onvermijdelijk zal leiden tot hogere Nederlandse loodstarieven en daarmee tot een slechtere concurrentiepositie van onze Zeeuwse havens?
4. Bent u bereid genoemde achterstand in betaling van loodsgelden door Vlaanderen onder de aandacht van de minister van I&M te brengen en haar dringend te verzoeken dit vóór ondertekening van het akkoord voor de nieuwe zeesluis bij Terneuzen op te lossen met haar Vlaamse collega? Zo nee, waarom niet?

Ik verzoek u vriendelijk om deze vragen schriftelijk te beantwoorden.

Hoogachtend,

Statenfractie Partij voor de Vrijheid in Zeeland

Namens deze,

Ruud Haaze

Lid Provinciale Staten van Zeeland