Voorjaarsnota 2019

Voorzitter,

Aan de orde zijn de jaarstukken 2017 en de voorjaarsnota 2018.
Zoals ook in vorige jaren zal de PVV fractie vandaag reageren op een aantal voor ons belangrijke onderdelen.

Daarbij is uiteraard niet gezegd dat de zaken die wij vandaag niet noemen op een later moment niet onze volle aandacht kunnen krijgen.

De voorjaarsnota 2018 geeft een goede weergave van alle ontwikkelingen in de begroting en inzicht in de kaders voor het komende jaar.
Wij waren het er allemaal over eens dat de financiële weergaven uit de najaarsnota 2017 somber waren.
Positieve ontwikkelingen zorgen voor een sterke verbetering van de financiële positie van de Provincie Zeeland.
Hierdoor kunnen de achterstanden in de uitvoering van de kerntaken worden weggewerkt en kunnen er nu weer financiële middelen worden gebruikt om te investeren in de maatschappelijke knelpunten van onze Provincie.

Voorzitter, ….

De PVV- fractie is grotendeels positief over de voorjaarsnota 2018.
Met name de positieve ontwikkeling van de algemene reserve in komende jaren geeft een groei aan van ons totale weerstandsvermogen (de totale risicobuffer) echter zijn wij van mening dat er alles aan gedaan zou moeten worden om dit nog meer te laten groeien de komende jaren.
De financiële positie van de provincie Zeeland blijft naar onze mening nog steeds kwetsbaar omdat er maar iets hoeft te gebeuren en de miljoenen vliegende de deur uit!
Graag zouden wij in de komende jaren een nog wat sterkere groei zien om toekomstige tegenvallers op te kunnen vangen.

Op blz. 13 van deze voorjaarnota staat dat,…. en ik citeer: ‘Zeeland heeft een positief toeristisch imago, maar een negatief vestigingsimago. Mensen komen hier om op het strand te liggen, maar niet om te wonen, werken of studeren. Dit heeft effecten op allerlei maatschappelijke, economische en sociale doelstel- lingen en vraagstukken’. Einde citaat.

De PVV-fractie benadrukt al vanaf 2014 in dit huis dat wij “ Zeeland “ beter op de kaart moeten zetten en hier meer in moeten investeren om leegloop en vergrijzing te voorkomen voor de Zeeuwse toekomst.
Alle lof voor Impuls Zeeland maar het besteedbaar budget is te klein om Zeeland nationaal en internationaal meer bekendheid te geven.

Het is dan ook goed om te lezen in de PZC van 30 mei jl dat de VVV-Zeeland ruim 600.000 euro meer te besteden krijgt om de provincie over de Zeeuwse grens aan te gaan prijzen.

 

Voorzitter, ..

De PVV-fractie blijft aandringen om meer geld vrij te maken voor de komende jaren voor de promotie van Zeeland want als wij dit niet doen zullen grote bedrijven niet snel gaan investeren in Zeeland.

Graag nodigt de PVV de gedeputeerde uit om nog eens heel goed te kijken naar mogelijkheden voor de komende jaren.

Voorzitter,

In de jaarstukken lezen we nu nog dat in 2028 de garanties van de GR ZSP aan de NV. ZSP eindelijk tot nul zijn afgebouwd. Hier is echter nog niet uitgegaan van de completion van de fusie met Havenbedrijf Gent, waardoor er nog angstvallig gesproken wordt over de €565 miljoen aan garanties die we totaal afgegeven hebben.

Wat de PVV betreft is die angstvalligheid helemaal niet misplaatst, voorzitter. De begroting 2018 van de Provincie bedraagt origineel zo’n €238 miljoen. Dat betekent dat alleen al de garanties aan ZSP bijna 2,4 maal de jaarlijkse begroting zijn. De PVV staat voor zuinig omgaan met het geld van de burger, maar met name verantwoord! En deze garanties zijn gewoonweg níet verantwoord, voorzitter.
Het college zal antwoorden dat er maar gebruik wordt gemaakt van een ruime €300 miljoen, (€312 om precies te zijn) maar ook dat is verschrikkelijk veel geld, voorzitter. Graag krijgen we van het college de nadrukkelijke toezegging dat zij alles op alles zetten, opdat deze garanties zsm. afgebouwd zijn tot 0 en weer ingetrokken kunnen worden.
Mocht het college dit niet toe willen zeggen, voorzitter, zullen wij dit in tweede termijn met een motie afdwingen.

 

Over Campus Zeeland is de PVV zeer te spreken, voorzitter. Door de ondersteuning van oa. het Rijk, kunnen we eindelijk het Joint Research Centre verwezenlijken; we hopen van harte dat dit een groot succes wordt en dat het Beta College vele nieuwe studenten mag trekken.

 

Dan, voorzitter, hebben we een uiterst prettige constatering: afgelopen week heeft de stroomprijs sinds lange tijd de €50 per MWh doorbroken, wat reeds enkele euro’s boven de “quitte-prijs” van de kerncentrale is. Dit met name dankzij de stijgende gasprijs en de CO2-rechten die ook hard stijgen. Gelukkig maar dat onze mooie kerncentrale GEEN CO2 uitstoot!
Deze trend lijkt zich overigens door te zetten en met daarnaast het stijgende elektriciteitsverbruik in zicht, is het maar goed dat de kerncentrale nog in onze handen is. Wat de PVV betreft blijft ze dat ook, voorzitter, dus is het goed om daarbij te constateren dat de positieve verwachtingen die we reeds bij de discussie over de verkoop geuit hebben, waargemaakt lijken te worden.
Graag horen we van het college of zij net zo verheugd zijn met de elektriciteitsprijzen en of zij onze mening deelt dat de kerncentrale beter in onze handen kan blijven.

 

Wat betreft Thermphos houden we nog steeds ons hart vast, voorzitter.
Met dien verstande dat er nu wel EINDELIJK een samenwerkingsovereenkomst met NSP en het Rijk ligt, waarmee we hopen dat de patstellingen verleden tijd zijn.
Wel vrezen we welke rotzooi er nog bovenwater of beter boven de grond dreigt te komen, zodra de grond degelijk gesaneerd gaat worden.
Met alleen fosfor en radioactief-afval opruimen zijn we er nog lang niet.
Het helpt ook niet dat de doelen en termijnen waarmee de Staten hun controlerende rol moeten invullen, nog steeds die uit het Plan van Aanpak zijn, en daarmee ernstig achterhaald. Inmiddels is het tripartiete overleg voor het eerst conform de afspraken bij elkaar gekomen, waar ook een nieuwe voortgangsrapportage gedeeld zou worden.
Op welke termijn denkt het college deze met de Staten te kunnen delen, met ook een geactualiseerd verwachtingspatroon?

De ontwikkelingen in Europa zien we niet bijzonder positief tegemoet.
Alle negatieve berichten en deuren die zich sluiten, geven ons geen geruststellend gevoel.
Misschien was het toch niet zo’n gek idee om de Europarlementariër in onze vergadering ter verantwoording te roepen en haar te laten zien en voelen welke gevolgen het nalaten van Europa om in te grijpen, heeft gehad voor onze Provincie.
Graag horen we concreet de stappen die gemaakt zijn, nog gezet gaan worden en wat het college verwacht dat dit op zal leveren en op welke termijn.

Voorzitter dan nu iets heel anders:
Waterdunen:

Waterdunen heeft een geschiedenis van uitstel en oplopende kosten. Er is minimaal 6 maanden vertraging bij de realisatie van de inlaatkreek.
De verwachte afronding van het project verschuift daarmee naar 1 juli 2020.
De gedeputeerde heeft toegezegd naar de Staten te komen zodra er voor de provincie sprake is van meerkosten.
Omdat dit nog niet gebeurd is gaat de PVV-fractie er dan ook van uit dat er geen meerkosten voor de provincie zijn.

RUD:

In 2017 is een positief rekeningresultaat behaald van bijna 7 ton (€ 682.000).
Dit positieve resultaat wordt teruggegeven aan de deelnemers van de RUD Zeeland.
Voor de provincie is dit zo’n € 338.000
Het positieve resultaat is behaald door het helaas niet kunnen invullen van een aantal vacatures.
Het blijkt moeilijk om de juiste gekwalificeerde mensen te vinden. Daarnaast was in het eerste jaar dat met P*Q gewerkt werd het lange tijd onduidelijk of er extra inkomsten verwacht konden worden voor de in het kader van de strippenkaart uit te voeren werkzaamheden.
Bij de totstandkoming van de RUD Zeeland was het uitgangspunt een professionele organisatie, een professionele RUD in Zeeland, die goed op haar taken voorbereid zou zijn.
In de eerste jaren van haar bestaan is gebleken dat er een bepaalde spanning blijft bestaan tussen de benodigde middelen en de beschikbare middelen, en dan vooral gekwalificeerde medewerkers. De PVV is geen voorstander van een geld over de balk smijtende wat voor overheidsorganisatie dan ook, maar volgens onze mening is daar bij de RUD Zeeland zeker geen sprake van.
Wij vragen ons eerder af of de door de deelnemers, dus ook de provincie Zeeland, beschikbaar gestelde middelen voldoende zijn om het gewenste kwaliteitsniveau te behalen.
Ik hoor graag van de gedeputeerde of hij van mening is dat de RUD Zeeland over voldoende middelen beschikt om het afgesproken kwaliteitsniveau voor de deelnemers te kunnen leveren?

Personele capaciteit:

Zoals zojuist gezegd bij de RUD, dient er een balans te zijn tussen de beschikbare personele capaciteit en de uit te voeren werkzaamheden in relatie tot het gewenste kwaliteitsniveau.
Het voorstel van het college om de ambtelijke capaciteit uit te breiden met het oog op zowel de uitvoeringskracht en nieuwe ontwikkelambities als ook de waarborging van continue zaken, is wat de PVV fractie betreft echt te kort door de bocht.
Het college geeft aan dat door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd er vanaf 2023 uitstroom zal plaatsvinden, en heeft interne inventarisaties uitgevoerd naar de behoefte tot uitbreiding van ambtelijke capaciteit.
Uit genoemde inventarisatie blijkt een noodzakelijke uitbreiding van ruim 20 formatieplaatsen (FTE’s).
De PVV-fractie wil dat er eerst nog eens goed gekeken wordt naar nut en vooral noodzaak van deze wat het college betreft noodzakelijke ambtelijke uitbreiding.
Er wordt weliswaar gesproken van tijdelijke uitbreiding, maar helaas betekent het woord “tijdelijk” in overheidsland niet altijd hetzelfde als bij u en mij thuis.
Laten we eerst nog maar eens goed kijken of de beschikbare capaciteit ingezet wordt daar waar nodig dit afgezet naar de actuele inzichten, en wat de door het college genoemde ambities betekenen daar waar het uitbreiding van het ambtelijk apparaat betreft.
Wij horen op dit punt graag een reactie van de gedeputeerde.