Inbreng PS 4 november 2016

Statenvoorstel “ Toekomstverkenning fietsvoetveer - DIO-M&S-093’

Voorzitter,

Nog even vooraf,

Het fietsvoetveer biedt een openbare vervoersverbinding tussen Vlissingen en Breskens. Het uit 1996 daterende bestuursakkoord Westerschelde-oeververbinding verplicht de Provincie Zeeland dit fietsvoetveer te exploiteren. In de overdracht van de aandelen van de Westerscheldetunnel is toen in 2009 besloten tot een bestuursakkoord tussen het Rijk, Provincie en NV Westerscheldetunnel dat deze bepaling werd overgenomen.

De belangrijkste redenen voor gebruik van dit fietsvoetveer zijn recreatie en scholieren. Buiten het hoogseizoen is het overgrote deel van de reizigers (92%) afkomstig uit West Zeeuws-Vlaanderen met als bestemming Walcheren (79%) en voor deze bevolkingsgroep een zeer belangrijke verbinding!

Voorzitter,

Vandaag ligt het voorstel voor ons om in te stemmen, inhoudende

• Scenario 2b: Één SWATH schip vervangen door een nieuw groot schip met een uurdienstregeling,
• Scenario 1b: De dienstregeling vanaf 2019 al te beperken.
• Tot de vervangingsinvestering (2024) de exploitatie via de Westerscheldeferry B.V. voort te zetten.

Wat is nu voor de PVV-fractie het probleem in dit voorstel?

Kort gezegd; wij kunnen hier geen keuze in maken, het voorstel is niet compleet! Er zijn zeker nog alternatieven en daarom willen wij dit voorstel compleet maken door het volgende amendement in te dienen .

• In te stemmen met de keuze om scenario 2b uit de toekomstverkenning fietsvoetveer (vervanging van een SWATH schip door een groot nieuw schip i.c.m. een uurdienst) verder uit te werken in een businesscase;

• In te stemmen met de keuze om het door de heer Keijmel in de commissie Economie van 7 oktober jl. gepresenteerde scenario 7b (vervanging van beide schepen in 2019 door nieuwe elektrische schepen i.c.m. een uurdienst en extra afvaarten) eveneens verder uit te werken in een businesscase;

• Bovengenoemde uitgewerkte businesscases; scenario 2b & 7b om deze op 17 maart 2017 ter besluitvorming aan Provinciale Staten voor te leggen;

De verdere toelichting hierop is,

Het huidige Statenvoorstel kent nu geen scenario met elektrische schepen. De PVV-fractie is mening dat het "elektrische" scenario 7b eveneens als businesscase dient te worden uitgewerkt om de volgende zwaarwegende redenen.

• Bij benadering zo'n 25 miljoen euro goedkoper is, dan scenario 2b;
• Een betere bescherming van de werkgelegenheid biedt, dan scenario 2b;
• Veel milieuvriendelijker is, dan scenario 2b;
• Beter is voor de bereikbaarheid van Zeeuws-Vlaanderen door een potentieel hogere vaarfrequentie, dan scenario 2b;
• Toekomstbestendiger is met het oog op de verdere verscherpte milieueisen;
• Zwaarwegend maatschappelijk beland is onder burgers, Het Bedrijfsleven en de Gemeente Sluis.
De Provincie Zeeland kan het zich nu zeker niet veroorloven een verkeerde beslissing te nemen in een tijden dat al economische zwaar genoeg heeft! Het gaat hier om zeer belangrijke besluitvorming van zowel financieel, economisch, milieutechnisch en zeker niet te vergeten van maatschappelijke aard.

Voorzitter, hierbij reik ik u mijn amendement aan!

Dank u wel!