Inbreng PS 15 juli 2016

08.04 Statenvoorstel Mobiliteitsplan Zeeland - BLD-064

Voorzitter,

Op 13 februari 2015 hebben wij de Kadernota Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Zeeland vastgesteld. Vervolgens is er op interactieve wijze met maatschappelijke organisaties aan het werk gegaan! Vanuit de 'Schets van Zeeland: op weg naar 2040' worden in de Mobiliteitsvisie tot 2028 de ambities voor het toekomstig verkeers- en vervoersbeleid in Zeeland weergegeven. Met als hoofddoel: betrouwbaarheid, bereikbaarheid, snelheid en veiligheid.

Voor ons ligt het Mobiliteitsplan Zeeland. De PVV-fractie is van mening dat het een helder plan is en maakt hierbij wel de opmerking dat het moeilijk is om in de toekomst te kijken, mede omdat alles zeer snel veranderd! Daarom zal het plan naar mening van de PVV-fractie breed open moeten staan voor aanpassingen betreffende de toekomst, zeker op de langere termijn.

Voorzitter,
De PVV-fractie heeft een aantal punten die wij graag toegelicht willen hebben door de gedeputeerde.

In de PZC van vrijdag 8 juli jl. stond een artikel dat het Waterschap Scheldestromen zich keert tegen de wens van de provincie om een deel van de 80 km/u wegen om te vormen naar 60 km/u wegen. Op de eerste plaats omdat het kapitaalvernietiging zou zijn en twijfelt er aan of dit de verkeersveiligheid nu wel daadwerkelijk zal vergroten.

De PVV-fractie deelt deze opvatting en is daarnaast van mening dat als veel 80 km/u wegen worden teruggebracht naar 60 km/u, dat de doorstroom eerder langer duurt dan korter! Terwijl snelheid als derde hoofddoel wordt genoemd in het Mobiliteitsplan

Daarnaast begrijpt de PVV-fractie de nieuwe wegenclassificatie op bepaalde wegen, zoals de Oesterdam (N659) niet goed. Dit is een vrije en bijna rechte weg van ruim 10 km lang, met goede doorstroming en er gebeuren bijna geen ernstige verkeersongelukken! De Oesterdam is een vitale toevoeging aan het Zeeuwse en met name het Thoolse wegennet.

De PVV-fractie sluit zich aan bij de visie van de Gemeente Tholen, die stellen dat het verlagen van de maximale snelheid van 100/u naar 80/u juist een meer verkeersonveilige situatie tot gevolg heeft en onnodige kosten met zich meebrengt.
De PVV-fractie roept de gedeputeerde op om nog eens kritisch te kijken naar deze verlaging van de maximale snelheid op de Oesterdam.

De wereld veranderd snel, hetgeen ik al eerder benoemde. De elektrische auto heeft zijn intrede gedaan en zal naar verwachting enorm in aantal toenemen! Wat de PVV-fractie mist in het Mobiliteitsplan is dat hier niet serieus rekening mee word gehouden, met name de infrastructuur betreffende oplaadplaatsen langs de Zeeuwse wegen. En dan bedoelen wij niet alleen de oplaadpunten als zodanig, maar ook de ondergrondse bekabeling van de benodigde elektra. Deze vraag is ook tijdens de commissievergadering gesteld en wij kregen het antwoord hierop dat dit door het bedrijfsleven zal worden ingevuld. Maar wij denken dat hier ook een taak voor de provincie zelf ligt.

Een goede infrastructuur draagt positief bij aan een vestigingsklimaat, economische bestedingen, toeristische aantrekkingskracht en de leefbaarheid in Zeeland, maar het kost altijd veel geld. Behoren Europese subsidies tot de mogelijkheden en is er met deze mogelijkheid rekening gehouden? Voorgaande is niet goed terug te vinden in dit mobiliteitsplan.

Dank u wel