Inbreng in Statenvergadering van 3 juli 2015

8.01 Statenvoorstel Project N62 Sloeweg: vaststellen aangepast ontwerp en dekkingsvoorstel meerkosten - UITV-214

Voorzitter,

In de afgelopen tien jaar is ruim één miljard euro uitgegeven aan een noord-zuid verbinding tussen Goes en Gent aan tunnels, wegen en bijbehorende infrastructuur! Alles ten doel om een solide (24-uurs) doorstroming van noord naar zuid in onze provincie te garanderen.

De door GS voorgestelde variant geeft naar alle waarschijnlijkheid de komende vijftien jaar een goede doorstroming, echter dit blijft een veronderstelling.

Wanneer zich een clamiteit in de Randstad of elders in het land voordoet waardoor de doorgangsroute voor een aantal uren is afgesloten, is er altijd wel een alternatieve route te vinden om het verkeer om te leiden.
Om in Zeeland van noord naar zuid te komen heb je nu eenmaal geen andere keuze dan door de Westerscheldetunnel te gaan, .......wat deze verbinding dan ook uniek maakt.
Een goede infrastructuur is een keiharde vereiste voor een gezonde economische ontwikkeling! Dit voor nu, ..........als ook zeker voor de toekomst!

Nog geen drie weken geleden, dit wil ik u graag als voorbeeld stellen, staan er honderden vrachtauto's en personenauto's urenlang vast omdat er op deze route een ongeval heeft plaatsgevonden. Dit kost het bedrijfsleven veel geld en de bevolking veel ergernis. Zeeland is dan ineens......zomaar heel erg kwetsbaar!

De PVV-fractie gaat niet vooor half werk, geen zwakke schakel in de tot nu toe geïnvesteerde infrastructuur, dan maar beter naar,..............meer geld zoeken!

Het oorspronkelijke plan, waar zeer deskundige personen maandenlang mee bezig zijn geweest door studie en onderzoeken,.......is gewoon perfect! Dit plan heeft ook nog een heel veel geld gekost en nu proberen wij in een paar weken tijd een alternatief te bedenken? Alles wat we hier aan versoberen om geld te besparen......daar krijgen we spijt van omdat het gewoonweg beduidend minder is!
Niet alleen economisch gezien, alsook uit verkeersveiligheid.

Wat ik zonet al zei; we hebben ruim één miljard geïnvesteerd en gaan nu op de laatste vijftien miljoen bezuinigen om vervolgens al het unieke ongedaan te maken. Deze verbinding heeft een nationaal belang en daarom pleiten wij dan ook als PVV-fractie voor het oorspronkelijke plan!

Op de vraag: waar halen we het geld vandaan? kan ik u de volgende voorbeelden geven:
* Alle uitgaveposten nog eens bekijken: er is altijd wel iets waar op bezuinigd kan worden, zoals cultuur, evenementen enz.
* Zoals door de PVV-Fractie in december 2014 al is aangegeven: defiscalisering van de Westerscheldtunnel kan worden gebruikt....... Het u bekende BTW verhaal?

De PVV-fractie is van mening dat het vijf voor twaalf is en straks zullen de kosten wekelijks uitkomen op € 105.00,00. Daarbij komen nog de kosten voor alle onderzoeksrapporten en als we niet oppassen zijn we straks alweer een paar miljoen extra kwijt en geen stap verder....?!

Voorzitter, ......wat de PVV-fractie absoluut niet wil, is dat wij met elkaar over tien of vijftien jaar spijt zullen krijgen dat we nu niet voor de beste, de veiligste en de meest toekomstbestendige oplossing hebben gekozen en daarbij ook het risico lopen meet te moeten uitgeven, omdat het er uiteindelijk toch moet komen.........!

Voorzitter,....bedankt.

Roland de Wit
Statenlid