Feitenrelaas maakt duidelijk dat college al eerder wist dat het fout liep met het project

door Marcel Modde


MIDDELBURG - Oppositie- en coalitiepartijen in Provinciale Staten willen de onderste steen boven. De eindrapportage van het Task Force Team Sloeweg en het bijbehorende feitenrelaas dat het college gisteren openbaar maakte, laat nog heel wat vragen open over waar het nu precies mis is gegaan. En vooral ook wanneer verantwoordelijk gedeputeerde Kees van Beveren al wist (of had moeten weten) dat zich donkere wolken boven de Sloeweg aan het samenpakken waren.
Had hij de Staten daarover kunnen en moeten informeren? Ja, zeggen SP en PVV resoluut.

Uit het feitenrelaas blijkt onder meer dat het college op 3 februari een voortgangsbericht besprak, waarin gewag werd gemaakt van nieuwe problemen die leiden tot extra vertraging en hogere uitgaven. Volgens Ruud Haaze (PVV) was de gedeputeerde een maand eerder ambtelijk al gewaarschuwd dat het project uit de hand dreigde te lopen. "Op het moment dat je er lucht van krijgt dat het fout gaat, moeten ze dat gewoon melden", vindt ook Roland van Tilborg (SP). "Op 12 maart werd een deel van het werk stilgelegd. Maar pas op 31 maart werden de problemen openbaar gemaakt. En wat tussen die twee momenten? Juist, de verkiezingen!"
SP en PVV spreken hardop het vermoeden uit dat Van Beveren daarom zo lang mogelijk heeft gezwegen en wapperen met een motie van wantrouwen.
Coalitiepartij VVD vindt het nog te vroeg om te speculeren over eventuele consequenties voor de verantwoordelijk gedeputeerde. De VVD zou bijvoorbeeld in de collegevorming - die nog volop aan de gang is - kunnen afdwingen dat Van Beveren in ruil voor politieke steun een (of meer) belangrijke portefeuilles moet afstaan. Maar fractievoorzitter Kees Bierens laat zich daar niet over uit. "We hebben nog veel vragen en zorgen", zegt Bierens wel. "Zorgen over de omvang van het bedrag (19 miljoen) dat dit extra gaat kosten. Daar ben ik van geschrokken. Hoe heeft dit zo kunnen gebeuren? Zorgen zijn er bij ons ook over de effecten van een versoberde uitvoering op de veiligheid en een vlotte doorstroming op het traject".


Bron: Provinciale Zeeuwse Courant - 22 april 2015