Inbreng tijdens de PS-vergadering van 26-9-2014 bij het debat over het Statenvoorstel Faillissement Thermphos

Voorzitter,

Aan de orde is het al jaren slepende hoofdpijn dossier Thermphos.
Tot onze tevredenheid is de geheimhouding nu eindelijk opgeheven.

Een geheimhouding die nergens toe heeft geleid en tot nu toe geen enkel tastbaar resultaat heeft opgeleverd.
Wanneer ik nu alle kritiekpunten van mijn fractie zou beginnen op te noemen ga ik onze spreektijd ruim overschrijden.
Er van uitgaande dat het laatste woord, ook na dit debat, nog lang niet is gesproken, zal ik mij beperken tot een aantal, voor de PVV, wezenlijke punten.

Allereerst, voorzitter, het bedrag waarvoor de Zeeuwse belastingbetaler zijn c.q. haar broek gaat scheuren om dit debacle te betalen.
Ruim anderhalf jaar geleden lieten wij Pieter Lakeman van SOBI becijferen dat het de provincie Zeeland wel eens 23 miljoen Euro zou kunnen gaan kosten.
Dit was gebaseerd op openbare verslagen van de curator op dat moment en wij verzochten u toen tevergeefs dit bedrag als voorziening op te nemen in de jaarrekening 2012.
Diezelfde openbare verslagen brachten Pieter Lakeman ertoe om zijn schatting in juli 2014 te verhogen naar 38 miljoen.
Noch in de begroting 2013 als die van 2014 stond er ook maar 1 euro als voorziening vermeld.
Ook in de zeer onlangs ontvangen begroting 2015 staat geen enkele voorziening vermeld.
Misschien zal de PVV fractie nog maar eens een briefje naar de minister van Binnenlandse Zaken moeten sturen.
Ik zou toch graag eens glashelder van het college willen vernemen waarom juist vandaag de geheimhouding is opgeheven. Waarom vandaag en niet twee, vier of zes maanden geleden.
Wat voor spannende ontwikkelingen maken dat we nu blijkbaar wel ineens in alle openheid met elkaar kunnen spreken.

Voorzitter, vervolgens de gevolgde tactiek van het college van GS.

Gedeputeerde de Reu zei op 22 maart 2013, op omroep Zeeland[1]: "Mocht het tot een juridisch steekspel komen, dan trekken provincie en Rijk samen op."

Minister Kamp stelde op 2 april 2013 in een 30-ledendebat in de Tweede Kamer over Thermphos, waarbij college-leden aanwezig waren[2]:

'....wij denken dat alle milieukosten -- de hoogte daarvan moeten we nog vaststellen -- onderdeel van de boedel uitmaken en dus eerst vergoed moeten worden uit die boedel voordat kan worden vastgesteld of uit die boedel nog een opbrengst overblijft ter verdeling. Dat is onze positie. Anderen hebben hun positie. Met hen zijn wij in gesprek en we bekijken of het mogelijk is om daar gezamenlijk conclusies uit te trekken. Wat ons betreft, is de jurisprudentie op dit punt duidelijk. Wij denken dus dat wij op dit punt een sterke positie hebben...'

Maar ergens zijn de wegen van gedeputeerde de Reu en minster Kamp zich gaan scheiden.

Immers EZ begon gelijk met de handhaven van de kernenergiewetvergunning via een last onder dwangsom.
De minister was er immers van overtuigd dat de saneringskosten boedelkosten waren en pakte door.
Inmiddels blijkt uit een rechterlijke uitspraak dat minister Kamp het juist zag.

Van de zijde van GS en de curator kwam een plan waarin stond dat slechts € 35 mln. van de opbrengst van de boedel naar de sanering zou gaan.
Ook begon de provincie pas in juli 2014 met de handhaving door het versturen van een concept last onder dwangsom.

Het is duidelijk minister Kamp hield voet bij stuk en ging handhaven.

Maar 'Mocht het tot een juridisch steekspel komen, dan trekken provincie en Rijk samen op' had gedeputeerde de Reu toch gezegd.

Ergens heeft de provincie het Rijk losgelaten. Het college van GS was niet in control.
De twijfel sloeg toe.
Men dacht zich er uit te kunnen onderhandelen.
Twee gedeputeerden gingen gezellig op 15 november 2013 met de curator naar een uitvoering van het Zeeuws orkest in Middelburg.
Tussen Bruch's eerste vioolconcert en de vierde symfonie van Tsjaikovsky moest dat Thermphos-dossier toch wel even te regelen zijn.

Mijn vraag aan gedeputeerde de Reu is dan ook wanneer zijn de wegen van Rijk en provincie gaan scheiden en wat was de reden dat Zeeland dacht dit wel op eigen houtje te kunnen?
Waarom dacht men het beter te weten dan het rijk?

Tenslotte , voorzitter, het volgende:
Toen dit geweldige drama begon werden de staten voornamelijk geïnformeerd door de gedeputeerde De Reu. Volkomen begrijpelijk want het betreft toch voornamelijk zijn portefeuille.
Ergens in het traject is hij de regie krijtgeraakt aan gedeputeerde Van Heukelom.
In een email van de heer De Reu aan PS van 7 juni 2013 staat toch duidelijk dat hij, namens GS coördinator en eerst verantwoordelijke is voor het dossier Thermphos.
Voor zover wij vragen hebben gesteld aan Gedeputeerde De Reu verwachten wij ook het antwoord van hem.

[1] http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-03-22/394573/provincie-harde-juridische-strijd-over-thermphos 

[2] http://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vj8gowtzpzs0